3 gouden regels waarmee je je websiteconversie verhoogt

Published on by MeasureWorks

Als je bezoekers op je website hebt wil je ook dat ze er wat gaan doen. Je wilt van bezoekers dat ze iets kopen, of beter nog, dat ze meer kopen dan er op hun boodschappenlijstje staat. Je kunt ze verleiden dat te doen.

Zorg voor een duidelijk begin, midden en eind. Maak het de bezoeker makkelijk, geef ze een fijne ervaring en een prettige afronding.

Denk er zelf hard over na, dan hoeft je bezoeker dat niet meer te doen

Gemak dient de mens. Zorg dat je website zo helder is opgebouwd dat mensen gemakkelijk vinden wat ze nodig hebben en precies weten waar ze aan toe zijn. Het begint dus bij het leren kennen van je doelgroep. Door de terminologie van je bezoekers te leren kennen en te weten waarvoor ze naar je website komen, kan je de navigatie op je site op hun afstemmen.

Tip: Logisch, intuitief en gemakkelijk, zet navigatie elementen centraal!

Zorg voor een prettige ervaring tijdens het gehele proces

De beleving van het winkelen kan naast het product of dienst ook zorgen dat de bezoeker terug komt. Dit is goed voor je verkoop en voor je imago. Mond-tot-mond reclame verspreidt zich makkelijk. Content is koning, vertel het verhaal, als je een goed product hebt hoef je niet te schreeuwen.

Tip: Als je gebruik maakt van audio/video, laat de keuze dan bij de bezoeker om dit zelf aan of uit te zetten. Maak dit duidelijk zichtbaar.

De keuze voor product of dienst is gemaakt…

Je bezoeker heeft een vol mandje. Voor welke rij kies je in de supermarkt? De chagrijnige of vrolijke verkoopmedewerker? Die keuze is niet moeilijk. Zorg ook op je website voor een prettige afronding. Ook hier zijn de kernwoorden, helder, duidelijk en vraag niet te veel.

Tip: Bied content aan voordat de bezoeker zich moet registreren. Dit is dus logischer bij de afronding dan aan het begin. Als er een bijzondere manier van betalen nodig is, geef dit dan aan bij het begin van het afrondingsproces en niet als laatste stap.